niedziela, 5 sierpnia 2018

Kromer Biecz Festival 2018 - Biecz, 4 sierpnia 2018 r.

Źródło: Urząd Miasta Biecz.


Królewskie psalmy w królewskim Bieczu

„Melodie na Psałterz Polski” Mikołaja Gomółki to wybitne dzieło polskiego renesansu. Związane one były z najważniejszymi wydarzeniami dworu królewskiego. Wykonywano je w najdonioślejszych momentach z życia dworu: królewskie małżeństwa, rocznice, wstępowanie na tron, namaszczenie nowego władcy.  Melodie na Psałterz Polski Mikołaja Gomółki to krótkie, czterogłosowe utwory, do tekstów wszystkich 150 psalmów, wchodzących w skład psałterza (Księgi Psalmów ze Starego Testamentu), sparafrazowanych przez Jana Kochanowskiego.
Mikołaj Gomółka tak pisał o swojej kompozycji: „Są łacniuchno uczynione, Prostakom nie zatrudnione, Nie dla Włochów, dla Polaków, Dla naszych, prostych domaków”, bowiem melodie są nieskomplikowane pod względem budowy, a poszczególne głosy utrzymane w średnim rejestrze, żeby każdy mógł je z łatwością zaśpiewać.
Dzieło Gomółki wykonał znakomity Chór Polskiego Radia, który w tym roku obchodzi jubileusz 70 – lecia działalności artystycznej  oraz Consort viol renesansowych pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett, goszczącej w Bieczu podczas wcześniejszych edycji naszego festiwalu muzyki dawnej. Artystka jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego Ensemble Peregrina, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, który mogliśmy usłyszeć w Bieczu podczas pierwszej edycji festiwalu. Efektowność koncertu podkreślała liczna grupa artystów wykonujących jedyne zachowane renesansowe psalmy Mikołaja Gomółki. Chór Polskiego Radia jest bardzo wszechstronny ponieważ mierzy się z repertuarem pochodzącym z różnych epok i reprezentującym różne style.
Kontynuację wczorajszych suit J.S. Bacha zaprezentował w Kościele OO. Franciszkanów Bruno Cocset, który potrafi wydobyć niezwykłe dźwięki z wiolonczeli barokowej, dając unikatowy popis swoich muzycznych umiejętności. Jako ceniony muzyk bardzo często gości w różnych krajach Europy podczas festiwali promujących muzykę dawną. Jest także nauczycielem w wielu europejskich ośrodkach. Siedem lat temu powołał do istnienia Instytut Dawnej Muzyki w Vannes, który pełni również funkcję ośrodka badawczego muzyki w okresie od renesansu do XIX w.
Tradycją dni poprzednich również i w sobotę odbyło się spotkanie z artystami Kromer Biecz Festival. Jego gośćmi byli Agnieszka Budzińska - Bennett oraz Bruno Cocset.




















Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza